עוצמת הלכידות הקבוצתית

על מכבי תל אביב, גיא ופיני והיום הולדת של בנו של סופו. שחר ילין בטור נוסף, הפעם על האחווה בחדר ההלבשה

משהו לא טוב עובר על מכבי תל אביב כדורסל. דווקא לאחר שהתקבל הרושם שהקבוצה של גיא ופיני מצאו את הדרך להתלכד בדרך לעוד עונה מרתקת באירופה, החליטו שחקני הקבוצה לקלקל במו ידם את כל מה שנבנה. והכל מתנקז לאקט מנטאלי מיותר ומביש ששינה את המומנטום החיובי של הקבוצה והפך אותו על פיו.

אותו רגע אומלל שיזכרו במכבי כשיערכו את חשבון הנפש הגיע בימים שלאחר זכיית הקבוצה בגביע המדינה (ניצחון בגמר על הפועל ירושלים). כזכור, סופו הענק לא הגיע למשחק הגמר למרות שציפו ממנו להגיע ולתמוך בקבוצה אף שהיה מקורקע עקב פציעה. יש מי שאמר שהפציעה הייתה משהו שאפשר היה לעשות מאמץ ולהתגבר עליה, אך סופו בחר שלא לעשות כך בגלל שהנהלת הקבוצה לא נענתה לדרישות שלו הקשורות לחוזה, כך טענו המקטרגים. תזכורת: לסופו נחתך שומן מהחוזה בגלל שהגיע לא מוכן לאימוני פתיחת העונה. משקל עודף ודחיית טיפול רפואי שהזניח אותם. בהמשך חזר סופו לאיתנו והציג גם יכולת משופרת וטובה. גם לחגיגות הניצחון בגמר הגביע בחר סופו שלא לבוא ולשמוח עם חבריו, למרות שאלה נערכו בסמוך לביתו. בהחלט צעד לא חכם של הענק היווני ולא לויאלי כלפי חבריו לקבוצה.

אבל הדרך, אוי הדרך, שבה הם בחרו להחזיר לו "עין תחת עין ושן תחת שן", הייתה פוגענית, משפילה, אולי ללא אפשרות לאיחוי הקרע. השחקנים, אלופי אירופה יש לזכור, בחרו "לנקום" בחברם לקבוצה בבטן הכי רכה שיש- באמצעות המשפחה. אף אחד משחקני ומנהלי הקבוצה לא הגיע ליום ההולדת אליה הוזמנו, שערכה משפחת שחורציאניטיס לילדם הקטן. פשוט כך. תארו לכם מסיבה שערכתם לילדכם הקטן ושאיש לא בא. ניחא היו באים חשבון עם סופו באופן אישי ומלמדים אותו לקח במסגרת הפרקט וחדר ההלבשה. אדרבא ומתבקש. אבל לפגוע בסופו באמצעות הבן הקטן שלו?! לא ברור, לא מובן ובלתי נסלח.

ואיפה היו גיא ופיני כשזה קרה? מדוע קולם לא נשמע?? ולאן נעלם הקפטן שאלה הרגעים בהם הוא צריך להנהיג את הקבוצה כולה? איך הם ביחד וגם לחוד, לא מנעו את הקיטוב קבוצתי (קבלת החלטה קבוצתית קיצונית שלילית Main&Walker,1973)? ועובדה היא שמאותו אקט מתוזמן, משפיל ופוגעני של שחקני ומנהלי אלופת אירופה, סופו לא אותו סופו, הקבוצה לא אותה קבוצה, הרוח לא אותה רוח. משהו נסדק ונשבר.

לכן, על מאמני מכבי תל אביב שנרדמו בשמירה ביחד עם הקפטן ולא גילו מנהיגות בטיפול הפרשה בזמן אמת, מוטלת עכשיו משימה אחת ויחידה- לקחת את השיח הקבוצתי לכיוון החיובי ולאזן בין "המעשה" ל"תגמול" ולהחזיר את הלכידות הקבוצתית שהייתה אבן היסוד לכל ההצלחות והרוח המאפיינת את המועדון. אם לא יעשו כך, זה עלול להסתיים לא רק באובדן אליפות אירופה כי אם גם באובדן אליפות המדינה.

נ.ב:
ספיח אחרון בהחלט מנבחרת ישראל. אלי גוטמן מאמן כדורגל מעולה. ההסברים שלו בחדר ההלבשה ממגנטים. היכולת הוורבאלית שלו להעביר את המסר לשחקנים באחד על אחד ובמשותף היא גבוהה. כיף לשמוע אותו מסביר תרגיל על הדשא, מאלף לשמוע את התובנות שלו על שיטות משחק ומהלכים טקטיים. הישגיו עם השנים בזירה המקומית גם מחזקים זאת כמו גם עדות חיה מאלה ששיחקו תחתיו.

אך אם רק היה יכול לדבר פחות מול המיקרופון כשהוא מתראיין וללמוד מאברם איך מעבירים מסיבת עיתונאים בצורה משעממת ולאקונית, יתכן ולנבחרת ישראל היו עוד כמה נקודות בקמפיין המוקדמות. פשוט לענות רק על מה ששואלים מבלי לנסות ולהתחרות עם האפיפיור על המונופול של החכמה. כי מה לעשות אדוני המאמן, כל פעם שאתה פותח את הפה בפרהסיה אתה נופל ומועד מחדש.

ועוד לא דיברנו על הזחיחות שהיית בה מאז המשחק נגד בוסניה ושחלחלה לכל חלקה טובה בנבחרת. ואחרי זה עדיין טוען ורומז ש"אצלי השאננות לא חלחלה. אבל מספיק שאצל אחד זה חלחל".

חג פסח שמח,
שלכם,

שחר ילין – מנטור בספורט
הכותב הינו בוגר מכללת ICU בית ספר למנטורים ולאימון אישי.


לטיפים נוספים: Sye-mentor.blogspot.co.il
לפניה ולעצה אישית: yelling_s@bezeqint.net
 

תגובות

+ הוסף תגובה
1
שמעון ישאר שמעון
(מכביסט: 15:23 12-04-2015)
כמו שעשו במכבי למיקי ברקוביץ ונדב הנפלד. רגשות מעולם לא היו הצד החזק שלהם.
2
בלי סופו מכבי לא שווים
(יווני: 16:33 15-04-2015)

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?