הקבוצה לא משלמת? פסק הבוררות ימנע מעבר של שחקנים בחלון העברות

החל מיום 01.07.15, יתווסף לתקנון המוסד לבוררות סעיף חדש שתכליתו למגר את תופעת הלנת השכר, ולהקפיד הקפדה יתרה על שאר התחייבויות המועדון, לשחקנים, למאמנים ולבעלי התפקידים במועדונים

לפי הסעיף המדובר, מועדון אשר "יאחר" בתשלום התחייבותיו הכספיות (בהתאם לתנאים הקבועים בהסכם בין הצדדים) לפרק זמן העולה על 30 ימים , יהיה חשוף לסנקציות חדשות אשר יושתו על המועדון.

הסנקציות (כולן או חלקן) יופעלו בתנאי שקודם לכן תופנה למועדון דרישת תשלום אשר תיתן ארכה של 10 ימים למועדון לקיים את התחייבותיה הכספיות.

ככל והמועדון לא ייעתר לפנייה, ובגין הפרת התחייבות המועדון , תוגש כנגדו תביעה למוסד לבוררות, הרי הבורר יהיה רשאי במסגרת פסק הבוררות להטיל את הסנקציות.

מהן הסנקציות ? מדובר על שלוש סנקציות : 1. התראה ; 2 . עיצום כספי (בדומה לקנס אשר יושת לטובת קופת ההתאחדות ; 3 מניעת פעולות של רישום שחקנים במועדון (העברות מקומיות ובינלאומיות, השאלות מקומיות ובינלאומיות– וזאת למשך חלון רישום אחד מלא או שני חלונות רישום מלאים עוקבים).

לפי לשון הסעיף אין מניעה שכל שלושת הסנקציות יוטלו במצטבר על המועדון.

מבחינת השחקנים/בעלי תפקיד , הסנקציה העיקרית הינה סנקציית " חסימת חלון העברות".

כיצד השינוי אמור להשפיע?
כיום אם נמצא בידי שחקן/בעל תפקיד פסק בוררות כנגד המועדון, ישנן שתי אפשרויות על מנת לחייב את המועדון לשלם את שנקבע בפסק הבוררות :

1. קבוצה מקצוענית (שכפופה לבקרה התקציבית) –לא יאושר תקציב של מועדון אשר לא שילם את כל פסקי הבוררות שנפסקו כנגדו.

2. קבוצה לא מקצוענית – לא יאושר רישומה של קבוצה של המועדון שלא שילמה את כל פסקי הבוררות שנפסקו כנגדו.

בשני המקרים, נק' החיכוך היא אי שם בקיץ, שלמעשה עד אז, יכול השחקן/בעל התפקיד לאחוז בפסק בוררות, ללא כל יכולת להיפרע מן המועדון (למעשה ניתן לנקוט צעדים נוספים, כאלה ואחרים כנגד המועדון "מחוץ" להתאחדות לכדורגל, למשל באמצעות אישור פסק בוררות בבית משפט אזרחי ופתיחת תיק הוצאה לפועל בגינו, אולם תהליכים אלה ארוכים ומיגעים ).

כך למשל, אפשר שיינתן פסק בוררות נגד מועדון באוגוסט, והשחקן/בעל תפקיד ייאלץ לחכות כשנה לצורך תשלום (ר' מקרה אריאל הרוש שפסק בוררות בעניינו ניתן בחודש אוגוסט 2014), בעוד בעל החוב צופה בעיניים כלות כיצד המועדון מתחזק בשחקני חיזוק , ומשלם להם ביד רחבה, שעה שהמועדון אינו משלם לבעל החוב ולו אסימון שחוק על גבי חובו, מצב זה הינו אנומלי לכל הדעות.

בעוד שתי הסנקציות הראשונות אינן משמעותיות בעליל, הרי שהסנקציה השלישית יכולה להוות בשורה (אם כי חלקית ולא מספיקה ) לשחקנים/בעלי התפקיד.

עם הפעלת הסנקציה השלישית, ניתן יהיה "ללחוץ" על המועדון בחסימת חלון העברות בינואר, באופן שללא תשלום פסק הבוררות, לא ניתן יהיה לבצע כל שינוי פרסונלי במועדון..

העובדות מלמדות, שמעטות הקבוצות שאינן מבצעות שינויים פרסונלים בחלון העברות, לכן, אפשר שהסנקציה המדוברת תניע את המועדון לפעול אחר פסק הבוררות.

בשולי העניין, ובהתאמה יבוצעו תיקונים בתקנון המוסד לבוררות שיאפשר ערעור על פסק הבוררות בכל הקשור לחלק שמתייחס לסנקציות הנ"ל, לבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, שינוי שאמור "לפקח" על כך שהסנקציות האמורות יושתו בפועל על המועדונים.

כן ראוי לציין כי התיקון כאמור הינו פועל יוצא של תיקון זהה בתקנון מעמד והעברות שחקנים של פיפ"א, דבר שמאלץ את ההתאחדות לכדורגל לבצע את התיקון, ללא כל שיקול דעת מצידה.

במה תלויה הצלחת השינוי?
לטעמי בשני גורמים, הראשון הם השחקנים/בעלי התפקיד, שיחייבו בתוקף את המועדונים לעמוד מאחורי התחייבותיהם (וכתנאי מקדים להצטייד בהסכם מחייב עם המועדון) , ובכלל זאת באמצעות תביעות שיוגשו כנגד המועדונים "המפרים" , והשני תלוי כמובן בהטמעת השינוי בפסקי הבוררות של בוררי ההתאחדות לכדורגל, אשר יש לקוות שיפעלו ע"י הסעיף החדש בתקנון, וישתמשו בהפעלת הסנקציות , ובפרט הסנקציה של "חסימת חלון ההעברות".

הכותב הוא עו"ד המתמחה בדיני ספורט.
לשאלות ופניות: spivaklaw@gmail.com

המאמר הינו למידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.

 

תגובות

+ הוסף תגובה
2
לא יתפוס בחיים
(סתם: 22:49 21-05-2015)
אם אום אל פאחם לא תפס אז שום מגבלה בינואר לא תהיה פה כי הכל שוק מסחרה חארטה כולם עובדים על כולם
3
כיום יש סנקציה של אי רישום
(עוד בתחום: 09:25 22-05-2015)
כיום בליגות הנמוכות ברגע שיש פסק בורר ובמידה והקבוצה לא משלמת ניתן למנוע מאותה קבוצה מפרה את רישומה לעונת המשחקים הבאה תלוי כמובן בתאריך פסיקת הבורר לעניין העונה הקרובה או הבא
4
ומה עם יו"ר הבקרה התקציבית
(אוהד כדורגל: 07:24 23-05-2015)
איך קורה שקבצות בליגת העל והלאומית מקבלות אישור מהבקרה התקציבית ובסוף אין כסף לשלם.בשביל מה הגוף הזה קיים .בשביל מה יש שם יו"ר שמקבל משכורת ולא עושה את עבודתו.יפוטר עופר אוליצקי מתפקידו.
5
איך זה שכבר נגמרה העונה והשחקנים עוד לא קיבלו את שכרם ? איך זה שהתקשורת לא שוחטת יושבי ראש כאלה ? איך זה שהם מרשים לעצמם לסנן שחקנים ולא נותנים תשובות ברורות ? מי שחכם שלא יחתום שם אנשים דוחים שלא משלמים ובטוחים שכל העולם סובב סביב התחת שלהם איכססססס

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?