שפת גוף

שחר ילין בטור אישי על שפת הגוף של השחקנים, ההשפעה על המשחק והעונה כולה

הייתה לי הזכות לשבת לא רחוק מכר הדשא של הסנטיאגו ברנביאו, מאחורי הספסל של ריאל מדריד, כשזו שיחקה לפני חודש בגביע האלופות נגד פאריז סן ז'רמן (0:1 לריאל). שפת הגוף של שחקני ריאל באותו משחק שידרה חוסר חשק ואנטי כללי. הגדיל לעשות מכולם, כמובן, איך לא, רונאלדו, שנראה חמוץ כל המשחק, אדיש, מסתפק במועט.

בסיום המשחק מיהר האייקון הפורטוגזי החוצפן לרדת מהמגרש מבלי ללחוץ ידיים לשחקני היריבה ולשופטים והוסיף חטא על פשע כשניגש למאמן פ.ס.ז', לוראן בלאן ולחש על אוזנו. כמובן שהוא גם ווידא הריגה ודאג שרפא בניטז, מאמן ריאל, יראה הכל.

באותה שנייה אמרתי לבן שלי: "הבט טוב, כאן מתחילה הנסיגה של ריאל". ולדאבוני גם צדקתי.  לשפת הגוף ולאופן בו נעשים הדברים ונשמעים הקולות, יש משקל רב וקשר ישיר לתוצאות. וכשזה מגיע מצידם של מאמנים או שחקנים מובילים בקבוצה, זה מקבל משנה תוקף.

כל עוד יוסי בניון ישדר חמיצות כלפי אוהדים כאלה או אחרים זה יחזור אליו וישפיע על כולם כולל כולם. וההיפך, כל עוד אליניב ברדה יתנהג כג'נטלמן בכל סיטואציה גם ובעיקר שלא נעימה לו, זה יחזור אליו ולקבוצה וישפיע לטובה. עובדה.
מכבי נתניה לא מתרוממת כי ההנהלה שלה משדרת חוסר שקט, עושה זיג זג, מחליפה מאמן שלא הייתה צריכה להחתים מלכתחילה ומצהירה כל יומיים על מדיניות חדשה.

בני סכנין תישאר לעולם בני סכנין. סביבת העבודה הלא נוחה שיוצרת הנהלת המועדון תכשיל כמעט כל מאמן, בטח לאורך זמן.

מכבי תל אביב של ג'ורדי המציאה מחדש את המושג "שקט תעשייתי", התוצאות בהתאם בזמן ובמזומן.

הפועל תל אביב מנוהלת בעצם על ידי אוהדים מתוסכלים שהטביעו שם חותם של בלגאן תמידי מלווה בבכיינות, מה ששלח אותם לתחתית הטבלה. דווקא המינוי של גיא לוי, שיודע איך לנהל ולהתנהל, יכול להוציא אותם לדרך חדשה.
סתיו שחם מכפר סבא עשה ועושה רק טוב לעיר ולמועדון תוך הפגנת ג'נטלמניות ברוב בזמן, מה שמשאיר לקבצה סיכוי אמיתי להיות שווה בין שווים עם סגל ותקציב מהפחות נוצצים בליגת העל.

בני יהודה הובסה בשבת האחרונה רק בגלל פרשת צעירי. החלטה לא נכונה, בזמן הלא נכון ובאופן לא חכם, לא השאירו הרבה ברירות לאבוקסיס.

את ברק בכר והבוסית אלונה תענוג לשמוע בכל פעם מחדש ובכל סיטואציה. שקטים, צנועים, לא מדברים גבוה, אמינים.
חיים סילבס בנה עצמו בשנה וחצי האחרונה בעיקר באמצעות התנהלות נכונה ובחירת מילים קפדנית, תוך צתן כבוד לכל הסובבים אותו, בעיקר ברגעים הפחות נעמים.

ומוריניו הגדול. מרשים ומהפנט לראות איך דווקא בעונתו השחונה ביותר בקריירה שלו כמאמן, ממשיך "המיוחד" להתנהל ולהתנהג בדיוק, אבל בדיוק, כמו שעשה תמיד. בראיונות, בתשובות, בלקיחת האחריות, בג'נטלמניות.

לשפת הגוף כמו לשפה עצמה יש חלק מכריע בתוצאות. לא קל לבנות מערך תומך ומחבק ולשמור על גיבוש ולכידות קבוצתית לאורך זמן. קבוצות ספורט ואנשים/שחקנים/מאמנים נוהגים להתפרק אחרי תוצאות לא מחמיאות ולשנות דרכם וחרצובות לשונם. רן בן שמעון אמר לאחר הניצחון הנאה על בית"ר ירושלים, כי למרות שהייתה להם תקופה לא טובה, דווקא אז הם המשיכו להתגבש, להתלכד, להיות ביחד ולשמוח. וכך עושים את נכון.

מכבי חיפה הגדולה והעצומה, הצליחה להכניס טיפה שכל, הגיון והתנהלות נכונה רק כשהביאו לפני שבועיים ויותר צוות אימון מנטאלי שמיד ידע לשים את האצבע על הבעיה האמיתית. רמז: אין קשר ליכולת של השחקנים ולטיב המאמן.

לא תמיד אפשר להצליח כמו שבלתי אפשרי להיכשל כל הזמן. אבל אפשר גם אפשר לשמור על דרך, התנהלות, גישה ודיבור חיובי לאורך זמן. ככה ורק ככה מגיעים להצלחות ולחוסן מנטאלי שנשאר לאורך זמן.

קל? בהחלט לא. כל אחד יכול? עובדה שלא. אבל אלה שכן, יצליחו יותר בסופו של דבר. צלא דורש כסף, או מאמץ, או תנאים משופים. רק הבנה וביצוע. פשוט יותר מפשוט הוא עולם הספורט בכלל - וכדורגל בפרט.

במחשבה שניה:
1. עושה רושם כי איתי שכטר לא מבין כל כך מה עובר עליו.
2. סטיבן ג'רארד פשוט לא יכול להפסיק לשחק כדורגל. יעשה קאמבק בליברפול?
3. ויוסי בניון יכול רק לקנא בו.

שלכם,
שחר ילין – מנטור ומאמן מנטאלי בספורט.
הכותב הינו בוגר פסיכולוגיית ספורט ובוגר מכללת ICU בית ספר למנטורינג ולאימון אישי


לטיפים נוספים בלוג: sye-mentor.blogspot.co.il
לפניה ולעצה אישית: yellin_s@bezeqint.net
 

תגובות

+ הוסף תגובה

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?