אדומות עולות

בעוד הפועל תל אביב בעונה קשה מכל הבחינות, עושות אחותיה האדומות, הפועל רמת גן והפועל קטמון ירושלים עונה חלומית בדרך לעליית ליגה, אז איפה בעצם טמונים ההבדלים?. לירן דורף מנתח.

על הפועל תל אביב דובר העונה כל כך הרבה שאיכשהו בכל הבלאגן הזה נשכחו אחותיה האדומות ,הפועל רמת גן מהליגה הלאומית והפועל קטמון ירושלים מליגה א' דרום ובשנה כזו מגיעה לשתיהן הרבה יותר ממילה טובה.
אז היכן בעצם טמונים ההבדלים בין שלושת הקבוצות הללו?
מילת המפתח הראשונה ואולי החשובה מכולן היא ניהול, בעוד אוהדי הפועל תל אביב הולכים בקו אנטי ברור וקיצוני מול אלי טביב, בהפועל רמת גן מודעים לעובדה שזכו במלאך בדמותו של ניר ארקין שמגיע מאחת המשפחות האמידות במשק הישראלי אך חשוב לא פחות, אוהד את הקבוצה מגיל אפס. ארקין גם מדבר בגובה העיניים, לומד תוך כדי תנועה ובעיקר מקשיב(כשצריך) לדעת הקהל.
גם בקטמון האוהד האולטימטיבי הוא ההנהלה. הקבוצה שייכת לאוהדים וכל מי שרכש מנייה בסכום צנוע של אלף ש"ח זכאי להביע את דעתו, בנוסף גייסה ההנהלה מספר ספונסרים כבדים שלמעשה גרמו לעונה הזו להראות כפי שהיא נראית.
הניהול משליך כמובן גם על תפקיד המאמן, בעוד בהפועל תל אביב כבר "הצליחו" בצורה ביזארית להיפטר מדרור קשטן ולהחליפו בניצן שירזי, דבר שלא ממש תרם לקבוצה עד כה, בהפועל רמת גן עומד יציב וחזק פרדי דוד ובקטמון נמצא על הקווים ליאור זדה שמאמן אותה מאז היווסדה מחדש בליגה ג ועשוי לרשום עלייה שלישית ברציפות, דבר חסר תקדים גם בליגות הנמוכות.

במיני משבר הראשון שצץ בהפועל תל אביב, דרור קשטן הלך הביתה, ברמת גן העונה החלה בצורה זוועתית כשבחודש נובמבר הקבוצה הייתה קרובה יותר לתחתית מאשר לצמרת, הקהל דרש את ראשו של פרדי דוד אך ארקין גילה סבלנות, נתן לדוד את הצ'אנס הנוסף, זה שחסר כל כך בתרבות הכדורגל הישראלי והתוצאות השתלמו ובגדול.
בקטמון הסיפור לא שונה במיוחד, גם היא נכנסה למשבר, התרחקה מהצמרת אך ההנהלה לא נכנסה לפניקה וראשו של זדה לא עמד בכלל על הפרק בתקופה הזו והנה הקבוצה מנצחת בשישי ביבנה ומתבססת במקום הראשון.
נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא החיבור בין השחקנים למאמן, בהפועל תל אביב ידוע ודי ברור ששירזי לא ימשיך בעונה הבאה והתייחסות השחקנים אליו היא בהתאם, מספיק לראות את מקרה שי אבוטבול ולהבין את הלך הרוחות.
ברמת גן הסיפור שונה לחלוטין, מלבד העובדה שדוד חתום לשלוש שנים, הוא מחובר מאוד לשחקניו שרואים בו דמות אבהית, שחקנים "נותנים את התחת" גם בשבילו על המגרש והוא שולט בהם ברמה הטקטית באופן מובהק וברור בחודשים האחרונים, דוד הוא מסוג המאמנים שנותן בראש שצריך אך גם מלטף ומפרגן לשחקניו.


נותן בראש אך גם מלטף. פרדי דוד (צילום: לירן דורף)

גם בקטמון הסיפור דומה לזה של רמת גן,. עקב גילו הצעיר של זדה (33) הוא אמנם לא דמות אבהית כמו דוד אך הוא מעין אח גדול של שחקני הקבוצה שרובם ככולם מדברים עליו בתור חבר ולא בתור מאמן ואולי כאן טמון סוד ההצלחה. הדיסטנס שנתפס בעבר כיתרון כביכול של מאמן על חניכיו, לא עושה ממש שירות חיובי, בטח לא בכדורגל הישראלי וכראייה ההצלחה הכבירה של רן בן שמעון שבאופן מובהק לא "שומר מרחק" משחקניו ואת התוצאות כולנו רואים בשטח.

אז מה העתיד צופן לקבוצות? אין לדעת, בעוד הפועל תל אביב תאבק על כרטיס לאירופה, להפועל רמת גן צפוי הקיזוז ההזוי בליגה הלאומית ולקטמון? לה עוד צפוי מלבד המאבק על המקום הראשון עם יבנה, גם משחק מבחן מול מוליכת ליגה א' צפון אסי גלבוע, ככה זה במדינת חלם שרק קבוצה אחת מ 32 עולה לליגה הלאומית.
בגזרת המאמנים בעוד n.s וכנראה גם e.t יפנו בתום העונה את מקומם בהפועל תל אביב, f.d וגם l.z ימשיכו גם בעונה הבאה וכנראה בליגה בכירה יותר, להצעיד את הפועל רמת גן והפועל קטמון.
נתעלם לרגע מליגת העל ונתמקד בליגות "שלנו" ובקווי הדמיון בין הפועל רמת גן לקטמון.

כאמור שתי הקבוצות מנוהלות בצורה כזו או אחרת ע"י אוהדים, ברמת גן יזם ארקין לא מזמן פגישה אישית בינו (וניר כץ המנכ"ל) לאוהדי הקבוצה, פגישה שהייתה נטולת אגואים ובמטרה משותפת להצעיד את הקבוצה קדימה, ארקין וכץ הקשיבו ואין ספק שההנהלה מתחשבת מאוד בצרכי האוהדים,כנ"ל בקטמון שהיא קבוצת אוהדים בבסיסה שאמנם לא מנוהלת בסופו של דבר ע"י אוהד אחד של המועדון אך בהחלט קשובה לכל צרכי הקהל.

בשורה התחתונה, האוהדים הם הלב וחלק בלתי נפרד ואף מהותי בכל קבוצת כדורגל, אז נכון שיש כאן עניין של ביזנס והגיון קר ושקול אך בדרך כלל מה שמכריע הוא הלב, תנו ללב להוליך אתכם, התוצאות החיוביות כבר תגענה.


האוהדים הם הלב. אוהדי קטמון (צילום: ארז נעמן)

תגובות

+ הוסף תגובה
1
"הפועל" ת"א לא אחותינו. הסר את התואר
(הפועל קטמון ירושלים: 02:11 01-03-2012)
מגוחך הזה מהכתבה.
2
לירן דורף - כתבה מדהימה. תודה.
(קטמוני: 05:06 01-03-2012)
3
4
3 תגובה מטומטמת
(קטמוני: 16:37 02-03-2012)
של בן אדם בטומטם
5
מנותק מהמציאות
(מה הקשר?: 21:12 02-03-2012)
מה הקשר הניהולי-ארגוני בין הפועל רמת גן לקטמון? פשוט כלום. לא קיים 1 כזה. פה יש בעל הון ואין אפילו ספונסר על המדים, ובצד שני אנשי מעמד ביניים שמזיעים על כל שקל. איזה טור מופרך, זה פשוט נורא.
6
אחלה עיתונאי
(הנבחר: 21:30 03-03-2012)
למספר 3 תבין כל מילה בסלע כנראה שהאמת כואבת לאנשים מסוימים
7
ל 5
(קורן: 09:33 04-03-2012)
נראה לי שהכוונה שלו הייתה לזה שהבעלים של רג אוהד מן השורה שבא מהיציע ואחד שיושב ומקשיב לצרכי הקהל שלו בניגוד לטביב ולא בתואר הניהולי כביכול שהוא בעל בית בניגוד לקטמון קבוצת האוהדים אבל ככה רק נראה לי אולי לא הבנתי נכון
8
היו היה
(חובב: 19:06 04-03-2012)
פעם, לפני שנים רבות, ההיסתדרות שלטה בהפועלת ופחות או חותר זאת היתה משפחה. היום היו קוראים לה משפחה עם בעיות תפקוד אבל אז לא ידעו מה זה תפקוד. היום? השם "הפועל" הוא הקשר היחידי בין הקבוצות. כולן כבר ממזמן בבעלות פרטית ולכן הן אפילו לא אחיות חורגות.
9
את קטמון על קרנות המזבח. מה לא עושים על מנת שקטמון לא תימחק מהמפה ,מתייגים אותה לקבוצות בעלות מסורת מפוארת אבל כנראה ששום כתב הזוי לא ימנע את היעלמותה של המוטצייה קטמון

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?