קולות מהיציע: המדריך לגלקסיה

רון עמיקם (צילום פרטי) רון עמיקם (צילום פרטי)
המדור החדש של 'דאבל פס': קולות מהיציע. בכל שבוע נארח אתכם, האוהדים, לכתוב טור דעה על כל שעולה על ליבכם. אם גם אתם רוצים להיות חלק, מוזמנים לחפש אותנו ברשתות החברתיות של 'דאבל פס'. והפעם: פרשן הספורט, רון עמיקם, אוהד וממייסדי מכבי יפו, מסביר מה קבוצה צריכה בשביל לעלות מליגה א' דרום

שליש ליגה עבר והמחוז הדרומי של ליגה א' נראה מרתק מתמיד. בין המקום הראשון לתשיעי מפרידות רק 8 נקודות והניקוד מסתדר, בצורה מרהיבה, בסדרה חשבונית יורדת של נקודה אחת. אבל רק קבוצה אחת תעלה ליגה מהמקום הראשון ורק עוד 4 יגיעו לפלייאוף העליה ה(כמעט) בלתי אפשרי. מי תעשה את זה? אין לי כוונה כמובן לנחש מי תהיה העולה ומי תבואנה אחריה, שהרי שאני אוהד את אחת מ-9 הקבוצות האלה, אבל אני יכול לומר שיש דפוס ברור של הישרדות במאבק כל כך קשה, בוודאי כזה צמוד.

סדר וניקיון - בליגה הזו מגיעות למאבקי הסיום לאו דווקא הקבוצות עתירות התקציב, אלה שנופפו בשטרות (זרים) במעמדי חתימה, או אלה שהבטיחו הררי מזומנים. לפעמים מגיעות לשם גם כאלה שפעלו בשפיות, בצניעות או פשוט מחוסר. לישורת האחרונה מגיעות הקבוצות המסודרות, אלה שעומדות בהבטחות שלהן, שמשלמות כמו שעון, ששומרות על הסגל שלהן ולא מרבות בשחרורים או רכישות, שפועלות כרצות מרתון ולא כאצניות למרחקים קצרים. הדוגמא של מכבי הרצליה בעונה שעברה ושל נס ציונה (או מכבי יפו) לפני שנתיים היא מובהקת. הדוגמא ההפוכה היא מ.ס.דימונה שפיזרה כספים וירדה לליגה ב'. בכל עונה חוזר הריטואל: קבוצות מחתימות "שמות מפוצצים" בסכומי עתק - שאין אפילו בליגת העל, לשחקנים ברמות גבוהות יותר - ולא יכולות לשלם להם. ואז, או שמשחררות, או שלוחצות על קיצוץ, או שפשוט משלמות מראש (מפתה!) ואחרי סוף מועד ההעברות מפסיקות לשלם. המוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל מפוצץ בכתבי תביעה, וסכנת הפסקת פעילות מרחפת על ראשן של קבוצות רבות שלא יכולות גם לשלם בסוף את פסקי הבוררות. זה משפיע, לא תמיד בדרך הוגנת, על התוצאה הסופית. אחרי הכל, ללא בקרת תקציבים, לא לכל שחקן מונפק חוזה, לא כל אחד יכול לתבוע ולא כל אחד גם רוצה לתבוע...

עומק - בסביבות אפריל מתרחש מחזה מוזר באימוני רוב הקבוצות בליגה א' דרום: אימון מתקיים בנוכחות 17, 14, לפעמים בקושי 10 שחקנים. אין קבוצה שלא מעבה סגל בפתיחת העונה ושחקן שמחפש אשראי, ולא נמצא בגיל או ברמה המתאימים, מוצא את עצמו במקרה הטוב כשחקן אימונים. בשלב מסוים נשבר לו, ואם מתווספים לכך בעיות במוסר התשלומים, הוא מסוגל לנשור גם אחרי סיום מועד ההעברות. יש קבוצות שלא טורחות לקיים בצידן מחלקות נוער משגשגות שיהוו עתודה, לא משביחות שחקנים צעירים, וכמובן שלא מבצעות רוטציה. מבחינתן, העלייה מקדשת את הכל ואז הן מוצאות את עצמן במשחקי המאני טיים חסרות שחקנים רבים באימונים - גם בגלל פציעות- וחלקן אף מגיע למשחקי ההכרעה עם סגל מדולדל וללא חילופים איכותיים. קבוצה שיש לה נוער איכותי, שמרה על מסגרת קבוצתית וחברתית, מבצעת רוטציה ולא מהססת לשתף הרבה שחקנים, היא קבוצה שיכולה לשרוד לאורך זמן במאבקי העלייה גם ללא איכות גבוהה.

רעב - ליגה א' דרום משופעת בשחקנים זוללי תקציב שהחליפו 6-7 קבוצות, ואף יותר, במהלך הקריירה שלהם. אלה שחקנים שבליגה לאומית לא מצאו מקום מטעמי גיל ובליגת על מטעמי יכולת, ולכן ליגה א' נוחה להם: 4 אימונים בשבוע, וכסף גדול שלא ישיגו בשום מקום, בדרך כלל על בסיס תשלום גלובאלי. הם שחקנים שנמצאים מעבר לשיא, על אף איכותם.
קבוצה שמשפעת את עצמה בשחקנים צעירים, שמחפשים במה ומקפצה לעתיד, שרוצים חשיפה ומספרים שיסייעו להם לעשות את השדרוג בעתיד, היא קבוצה שיכולה לרוץ קדימה. הכח עמידר ר"ג היא דוגמא מצוינת לכך. לא משנה איזה שינוי עמוק נעשה בסגל שלה במהלך הקיץ, החשיבה האסטרטגית, מעמידה אותה, שנה שנייה ברציפות, בשורה אחת עם קבוצות שהביאו שמות ולא בהכרח החתימו רצון. קבוצות שמחלקות את השכר, ומשלמות בדרך של בסיס ופרמיות על צבירת נקודות, מרוויחות שחקנים רעבים יותר למשחק או להצלחות. שחקן שצריך להשלים את שכרו דרך פרמיות יילחם על מקומו בהרכב, יפעל לניצחון ובוודאי ימהר לשוב מפציעה, שכן הביטוח הלאומי מכסה רק שכר בסיס.

קהילה - שואלים אותי תמיד את השאלה: איך קבוצות אוהדים מצליחות, למרות בסיס תקציבי מצומצם יחסית, לשרוד לאורך זמן, כמעט ללא רעשים. הייתי מוסיף למשוואה גם קבוצות עם בסיס קהל איכותי ומסור כמו הפועל מרמורק, מכבי שעריים או אדומים אשדוד: אלה קבוצות שהקהילה שלהן לא תיתן להם ליפול, בוודאי לא כמו בעבר. המעורבות של הקהילה בחיי היום יום, גם דרך הרשתות החברתיות והמדיה, מרשימה. אלה קבוצות שאוהדים שם לוקחים אחריות, מנהלים פרויקטים חברתיים, מחבקים את הקהילה העוטפת ונותנים משענת למקבלי ההחלטות. אלה קבוצות שמגיעות לרגע האמת חזקות מתמיד.

חלוץ - בסוף, בסוף, בסוף, הכל מתנקז לשפיץ של הנעל. למרות שנדמה לנו כי הליגה מפוצצת בשחקני התקפה, יש בה מעט מאוד סקוררים, שחקנים שישברו שוויון במשחקים עגומים, שיסגרו תוצאה, שיהיו שם כשצריך אותם. קבוצות שיש להם מוציא לפועל, יכולות לעבוד על משחק ההגנה, לשפר את המעבר מהגנה להתקפה, לשחק מבוקר כצריך: יש על מי לסמוך למעלה.

ואחרי המדריך לגלקסיה, נשאר רק להוסיף: בהצלחה למנחשים, וכבוד לזוכים.

רוצים גם לכתוב ב'קולות מהיציע'? מוזמנים לפנות אלינו ברשתות החברתיות של 'דאבל פס' ואולי גם אתם תהיו חלק!






 

תגובות

+ הוסף תגובה
1
רון עמיקם כותב יפה
(סרגיי: 13:58 03-12-2019)
כמו תמיד
2
עזוב אותך בסוף הכסף מכריע
(שוקי: 14:10 03-12-2019)
צעירים רעיבים זה טוב והכרחי אבל זה לא מספיק בשביל לעלות ליגה, בלי 5-6-7 שחקנים בכירים לא עולים ליגה, לא בדרום ובטח לא בצפון שם גם אין מספיק צעירים איכותיים
3
עוד פרשן בשקל וחצי
(אפי מאזור: 14:19 03-12-2019)
4
אזוריה
(עיתונאי מזדקן: 08:17 04-12-2019)
לא הגעת לכלום בחיים. דמגוג בגרוש זה הכל. תראה איפה צנצי ואיפה אביעד ואיפה אתה. תתתתקקדדדם.
5
דמגוג בגרוש
(אזוריה: 16:43 03-12-2019)
אמרת "רצות מרתון ולא כאצניות למרחקים קצרים" הקבוצה שלך כבר 10 שנים דורכת באותו מקום ותיהיה עוד 10 שנים בליגה א אז על איזה מרתון אתה מדבר?
6
מה יהיה אתכם
(ל 2: 19:35 03-12-2019)
כסף כסף כסף כסף. רק אחת עולה אז מה מכריע 8 קבוצות עם כסף ?
7
אזור?
(יפו: 20:47 03-12-2019)
אזור, יא סמרטוטים!!!! תראו איזה אוהדים איכותיים יש לנו!!! רון עמיקם, ליאור בן עמי, עיתונאים בחסד עליון!! איכותיים!!! מה יש לכם? כלום ושום דבר!!! יאללה, ליגה ב׳ מחכה לכם!!
8
מה עם ליגת הותיקים
(דני: 05:22 04-12-2019)
אין תוצעות גיא תעזור
9
למגיב 6
(אזוריה: 08:54 04-12-2019)
כשהקבוצה שלכם לא שווה כלום ולא מגיעה לשום מקום אז אתם מתחילים להתגאות בעיתונאים כמו עמיקם ? שזה יהיה ההישג שלכם כל החיים חחחחחחחח

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?