מעמד המאמן: התרבות הקלוקלת שלנו

כנה ואמיתי כתמיד. בוזגלו (צילום: עומר שפירא- יחצ) כנה ואמיתי כתמיד. בוזגלו (צילום: עומר שפירא- יחצ)
בלעדי. אחר המאמנים הבכירים בליגות הנמוכות בעבר, וכוכב 'בוזגלוס' בהווה בטור אישי מיוחד על שינוי לרעה במעמד המאמן, ועל הרצון לחזור לכדורגל אבל כנראה בתפקיד אחר

היום הוא 16 בינואר, אנשים כאן אוהבים להגיד ינואר. שחקנים מצפים למצוא קבוצה, מאמנים מקווים לפיטורים של אחרים, הנהלות מנסות לצמצם עלויות ולשחרר ובנוסף להחתים שחקנים אחרים שירגשו את המערכת. בקיצור לכולם זאת תקופה של שינויים שלא בהכרח יעילה ומקצועית.

מדינת ישראל בכלל וליגות א' בפרט נמצאות בעיצומו של הסגר כאשר שוחקו עד כה 6 מחזורים בלבד. למרות שמדובר בפתיחת העונה כבר עזבו או הועזבו 6 מאמנים רק בליגה א' וזה מחזיר אותי לשאלות עמן אני מתלבט יום יום: "מה יקרה לאותם מאמנים שפוטרו כבר עכשיו? מה הייתה הטעות הקריטית שלהם שרואים אותה כבר אחרי שישה משחקים בבית (בתקופה קורונה)?.

מעבר לחוזה מגוחך שהם מסכימים לחתום (אני בחיים לא) ובעיקר אם זה המקצוע בו אימנתי שנים, למדתי שנים, עשיתי את כל התעודות מהכי נחשקת כמו תעודת הpro, מנהל מקצועי, מחלקות נוער וכו'. אפילו קורס תקשורת ספורט עשיתי כדי לא לפספס דבר, רציתי להיות מאמן מודרני שיש לו ארסנל כלים ענק.

האם לזה פיללתי? לתפקיד הכי כפוי טובה שקיים בספורט? אמנם ידעתי שזהו מקצוע לא קל אבל המצב מתדרדר מדחי אל דחי כל העת וככל שהזמן מתקדם. אז אתחיל מהסוף ואומר לא, ממש לא! לא למדתי בקורס מאמני כדורגל לבנות קבוצה מהיסוד וכבר אחרי מספר משחקים בודדים למצוא את עצמי מחוסר עבודה. החלום שלי היה להתקדם כמאמן כדורגל מהליגות הנמוכות ועד לליגת העל ואפילו אקצין ואומר גם לאמן באירופה.

אבל חלומות לחוד, ומציאות לחוד.

התחלתי את הקריירה בליגה ג' והמשכתי את ההקדמות שלי והגעתי לליגה הלאומית בזכות הרצון העז ללמוד ולהצליח, אבל גם הרבה בזכות העובדה שקיבלתי את המנדט לבנות קבוצה ולא הפסד או שניים לא שינו את דעתם של קברניטי המועדון ובעיקר נתנו לי את הקרדיט להמשיך בעבודה ועם עבודה הקשה הגיעו גם התוצאות.

אימנתי בעמישב פת"ח תקווה 6 וחצי עונות (שיא במונחים של הליגות האלה). בנס ציונה נתנו לי שקט ובניתי שם בסיס רחב שיש לו חלק עד לעלייתו ללאומית, אבל לצערי בשנתיים האחרונות ישנו תהליך הפוך והזוי שמתחילה בכך שבניית הקבוצה הפכה לעבודה של בעלי הקבוצות שרובם כלל לא העבירו אימון בחייהם ובכל זאת הם חושבים שהם גאוני הדור, ממש עילויים בתחום.

המכה הזאת לא רק פוגעת בקבוצות ובאותם בעלים שמשנים את סגל השחקנים לאחר מחזורים בודדים, אבל זה בעיקר מקשה על המאמנים להביא את 'האני מאמין' כי הם פשוט מאמינים בדברים ושחקנים אחרים. סוגייה נוספת שמפריעה בקרב בעלי הקבוצות היא שברוב הזמן הם לא מודעים למצבם האמיתי ודורשות עלייה בכל עונה וניצחון בכל מחזור. זה לא יקרה!

מעניין אם מוריניו היה מאמן בליגה א' דרום 7 מחזורים בתקציב ממוצע ומשיג תוצאות מינמיליות האם היו חושבים להחליפו? ברור שכן! הרי זאת הדינמיקה וזאת התרבות הקלוקלת לצערי אצלנו. אין זיכרון,אין הערכה ובעיקר אין מושג!

מעמד המאמן לא נפגע רק בגלל בעלי הקבוצות וגם לנו המאמנים יש חלק גדול בזה. אם בעבר היו שמות גדולים כמו דוביד שוויצר, דרור קשטן ואחרים שאף יו"ר כלל לא חשב לעצמו להתערב בנושא המקצועי, אז היום יש בכל ליגה התערבות מקצועית חריפה והדבר עובר לצערי לסדר היום אצל המאמנים. נראה כי חלק מהמאמנים שחוששים לפרנסתם מאבדים במהרה את העקרונות המקצועיים והדבר משפיע ישירות על היכולת של השחקנים וחשוב מכך על חדר ההלבשה.

"מאמן חלש על המגרש הוא גם מאמן חלש מחוץ למגרש" זהו מסר לכל המאמנים.

לסיום אני רוצה לאחל לכולנו שנה אזרחית חדשה מהנה, שהקורונה תעזוב אותנו במהרה, שאוהדים כדורגל יחזרו ליציעים במהרה, שמאמנים יבינו שתפקידם לאמן ובעלי הקבוצות יבינו שתפקידם לנהל. לגבי הקאמבק שלי?
אני לשמחתי מצאתי נישה נהדרת מחוץ לכדורגל ואני נהנה מהחיים, אבל אין לי ספק שאחזור לכדורגל בתפקיד כזה או אחר בעתיד הלא רחוק כי כדורגל זה חלק בלתי ניפרד ממני וצפויות הפתעות!

בריאות לכולם!


 

תגובות

+ הוסף תגובה
1
אוהד בוזגלו והבוזגלוס
(אבי: 10:13 16-01-2021)
הוכחה לתקופה הקלוקלת של האנושות משפחה הזויה שלמזלה יש ילד אחד מוכשר ברמות ועליו חיים כולם לבריאות אליל הבנות בגובה מטר חמישים ובטן של בן 70
2
מקצוע כפוי טובה
(מאמןדרומי: 10:35 16-01-2021)
אוהד היקרה אני יודע שאתה מאמן יסודי ומבוזבז אך לצערנו בליגות הנמוכות זו עבודה שאמורה להיות עבודה נוספת . כך אתה מגיע לכל קבוצה שרוצים אותך במעמד של הערכה עצמית אל תצפה לפירעון מצד שחקנים וההנהלה כי רובם כפוי טובה בהצלחה חבר ...
3
תחזור הביתה אוהבים אותך
( גולן: 12:51 16-01-2021)
4
6 שנים
(אבי שטרית: 13:42 16-01-2021)
6 עונות נפלאות של הצלחות אוהב אותך אח יקר
5
בוגגלו
(שלום: 15:30 16-01-2021)
מאמן של גרוש
6
כול זמן שליגה א' היתה עים תקציבים שפויים בעל הבית פחות הסתכן בגרעונות עתק כאשר שחקנים בליגה א' היום הם מקצוענים והעליות כמו בליגה הלאומית ללא תמיכה שמקבלת הלאומית בעל הבית חושש לרדת מנכסיו בגלל השתוללות של מאמן..
7
נס ציונה
(אבי: 21:53 16-01-2021)
עשית את הטעות הגדולה ביותר שלך שעזבת את הסקציה שבנית בליגה א ועזבת להפועל ירושלים ואחריך הגיע עופרט טסלפפה שלקח את הקבוצה עד לליגת העל
8
א דרום
(א דרום: 12:55 17-01-2021)
בוזגלו המאמן הכי טוב שהיה בליגות האלה ולדעתי מהטובים בארץ
9
ל4 אתה והוא שדדתם את הקופה וברחתם
(ז'אן מישל שפכטל: 14:51 17-01-2021)
10
מאמן פח
(יוני: 15:30 17-01-2021)
בלחשוב שאתה מאמן מיקצועי והכי טוב אתה מתבלבל אתה בלבל הכי נמוך של המאמנים בשוק לראיה לא רוצים אותך זה שאתה רוכב על הגל של האחים שלך זאת לא בזעותך
11
הקריירה הטלוויזיונית שלך יותר מצליחה מאשר בכדורגל

סקר דאבל פס

איזה קבוצה תעפיל לליגה לאומית בסיום העונה?